Empowering Equestrians to Train their own horse with 100% Force Free & Horse Friendly methods

Vandaag kan ik haar niet direct pakken bij het touwtje. Ze is nog steeds wantrouwig als je op het touwtje-aan-het-halster focust. Maar met veel geduld lukt het me haar te pakken. Ik zet haar vast en borstel haar zowel aan de linker als rechterzijde. Wanneer ik haar linkerzijde poets zet ik haar aan de tralie aan de linker zijkant vast en als ik haar rechterkant poets zet ik haar aan de voorkant vast. Zo kan ik altijd met één sprong de box uit, mocht het nodig zijn. Ze blijft onvoorspelbaar reageren en ze is zo snel als water!

Ik introduceer weer een nieuwe  borstel: een harde plastieken. Ze laat vandaag al veel minder haar los, ik kan merken dat ik elke dag de vacht pluk.

Daarna ga ik weer in de weer met de acederm. Ik begin van voren af aan. Net zo lang tot ik ook weer op haar been kan spuiten. Dat vindt ze minder goed dan gister. Op haar hoofd heeft ze een klein wondje waar het korstje af is en dat heb ik met mijn hand ingesmeerd. Ze vindt het niet vies/eng ruiken.

Al haar benen kan ik aanraken met de handschoen stok terwijl ze keurig blijft staan. Zelfs kan ik zo de achterbenen aan alle kanten toucheren en onder haar buik aaien is ook oké.

Ze laat zich al wel goed aan het halster naar de voorkant van de box meenemen.

Ik mest de stal een beetje uit, terwijl  ze ‘vast’ staat. Het uitmesten gaat goed. Ik beweeg me traag en (hoop ik) voorspelbaar en praat tegen haar. Als afsluiter doe ik de boxdeur (schuifdeur) open en dicht, pak haar heel rustig en voorzichtig bij haar halstertouw, vraag haar geduldig een pas naar voren en beloon. Daarna laat ik haar los. Dit herhaal ik een stuk of vijftien keer. Het in de stal komen en haar benaderen en pakken vindt ze nog doodeng. Er is weer aardig wat biks doorheen gegaan vandaag, zelfs al krijgt ze echt minibeetjes. In totaal ben ik drie uur bezig geweest.

Ik ben zeer tevreden en wil haar morgen in de buitenbak doen en in het gangpad vastmaken, als ze de stal uit wil.

Leave a Reply

Tag Cloud

