Turn every training and every ride in the best possible experience for human and horse! Win-Win!

Trainingssessie 7

Het is inmiddels zondag 10 mei 2009 en ik heb haar nu vier dagen op stal. Vandaag kan ik helaas maar een keer trainen met Kyra. Ik herhaal  de gehele training van gisteren. Met één verschil: ik pak haar nu direct vast aan het korte touwtje dat aan haar halster hangt, in plaats van eerst met de handschoenstok aan de gang te gaan.

HippoLogic

Het o-zo-handige halstertouwtje en haar voorbeen wond

Ik zet haar ‘vast’ aan de leadrope met een slag om de tralie. Dat gaat heel goed. Soms schrikt ze, maar ik klik telkens als ze weer naar voren komt en de druk achter haar oren ‘volgt’. Zo leert ze de eerste beginselen van wijken voor druk. Als ze nu schikt, dan zie je haar naar achter deinzen en even ‘nadenken’…  en dan naar voren komen. Om mij vervolgens aan te kijken omdat ik dan al geklikt heb en zij haar voerbeloning verwacht.

Ik gebruik vandaag de handschoenstok om haar benen aan te raken. Ze geeft er niet veel om. Ook niet bij de achterbenen, waar ik zelf wel nerveus over ben.

Nu laat ik haar de spuitbus acederm zien. Alles wat nieuw is en aangeraakt wordt met de neus, verdient een klik (klik=voer!). Zodoende komt ze gelijk kijken wat ik in mijn hand heb. Ook bij het dopje eraf halen klik ik omdat ze met haar neus er bovenop blijft staan. Nu spuit ik wat acederm in het dopje. Dat maakt een vreemd geluid en ruikt naar levertraan. Ze schrikt niet, blijft geïnteresseerd en dus krijgt ze een klik. Dit gaat ontzettend goed!

Ook aan het dopje met acederm erin wil ze ruiken en aanraken. Nu komt het spannende gedeelte: vanaf ongeveer 50cm afstand richting haar wond spuiten…. Gelukkig gaat dat goed en ze blijft staan! Klik! Telkens kom ik iets dichterbij en zolang ze dat been gewicht houdt, verdient ze een klik. Na drie of vier keer deze procedure herhalen zit er wat acederm op de wond! Gelukkig is dit een nieuwe bus die veel spuitkracht heeft zodat ik het er van een afstandje op kan spuiten, zonder dat het heel koud aanvoelt op de open wond.

Haar wond geneest goed, precies zoals de veearts voorspeld had

Na ongeveer een uur is deze training voorbij. Ik ben zeer tevreden! Ik heb goede moed dat Kyra toch te temmen en te trainen is!

Leave a Reply

Tag Cloud

